Op grond van het BBV worden beleidsindicatoren in de jaarstukken opgenomen. Deze staan bij elkaar in de bijlage: 'Beleidsindicatoren' deze dienen ter toelichting van de maatschappelijke effecten in de programma's. De beleidsindicatoren zijn voorgeschreven en afkomstig van de website 'Waar staat je gemeente'.
Hieronder staan de beleidsindicatoren met betrekking tot dit programma opgenomen. De cijfers voor Midden-Drenthe worden indien mogelijk vergeleken met de cijfers van gemeenten uit de inwonersklasse 25.000 -50.000 en de provincie Drenthe.
Bestuur en ondersteuning
Indicator | jaar | Midden-Drenthe | beschrijving |
---|---|---|---|
Formatie | 2022 | 7,7 | Fte per 1.000 inwoners. |
Bezetting | 2022 | 8,3 | Fte per 1.000 inwoners. |
Apparaatskosten | 2022 | 404 | Kosten per inwoner. |
Externe inhuur | 2022 | 18,3% | Kosten als % van totale loonsom + totale kosten inhuur externen. |
Overhead | 2022 | 15,1% | % van totale kosten. |
Bron: eigen gegevens
Dienstverlening
Goede en klantgerichte dienstverlening heeft hoge prioriteit binnen de organisatie. In 2022 is de nieuwe dienstverleningsvisie vastgesteld. Aan deze visie is een uitvoeringsplan gekoppeld. In dit uitvoeringsplan voor 2022-2024 staat benoemd dat we een monitor dienstverlening gaan ontwikkelen. Het streven is om deze monitor begin 2024 gereed te hebben. Momenteel zijn we druk bezig met het ontwikkelen van deze monitor, om op basis daarvan inzicht te krijgen in de kwaliteit van onze dienstverlening en tijdig bij te kunnen sturen. Onze positieve punten, maar ook onze aandachtspunten, zullen op basis van deze monitor inzichtelijk worden gemaakt.
Website
Het digitale kanaal is ons primaire kanaal. In 2022 is er veel werk verzet om een nieuwe website op te tuigen. Een website die toegankelijker en gebruiksvriendelijker is en beter voorziet in de behoefte van inwoners. Deze nieuwe website is een belangrijke stap in het verbeteren van onze digitale dienstverlening. Zoveel mogelijk diensten zullen we ook digitaal beschikbaar stellen. Een voorbeeld daarvan is het Digitaal Aanvragen Rijbewijzen (DAR) dat in januari 2023 is ingevoerd. In februari 2023 is de nieuwe website live gegaan. Een volgende stap is het doorontwikkelen, optimaliseren en verder uitbouwen van de website. En hoewel het online kanaal het primaire kanaal is, blijft er ruimte voor het persoonlijke gesprek.
Oons Huus
In 2022 hebben we Oons Huus in Smilde geopend. Dit is een pilot die voortkomt uit het uitvoeringsplan, vanuit de wens en behoefte om onze dienstverlening dichtbij te laten plaatsvinden. In Oons Huus werken we samen met andere partijen om er op een laagdrempelige manier voor onze inwoners uit Smilde te zijn. Vragen over financiën, regelingen, voorzieningen, inkomen, zorg en werk kunnen daar gesteld worden. In 2023 zal de pilot geëvalueerd worden en wordt bepaald hoe het vervolg eruit ziet.
Overig
Ook met de overige punten uit het uitvoeringsplan behorende bij de dienstverleningsvisie zijn we aan de slag gegaan. Als eerste stap hebben we de nieuwe visie op een leuke, interactieve wijze kenbaar gemaakt binnen de organisatie. We hebben onderzocht wat goede dienstverlening van medewerkers vraagt op het gebied van houding en gedrag, zodat we in 2023 kunnen gaan trainen. Daarnaast weten we weten elkaar steeds beter te vinden, zijn we bezig met het herijken van het protocol klachtenafhandeling en het instellen van automatische reply. Deze en nog vele andere acties helpen om onze dienstverlening nog beter te maken.
Telefonie
De contouren van de monitor dienstverlening worden langzaam helder. Tegelijkertijd is er nog veel werk te verzetten. De komende periode zal zichtbaar worden dat de presentatie van data verschillend kan zijn. Dat heeft ermee te maken dat we de voortgang graag inzichtelijk willen maken, maar ook bezig zijn met doorontwikkelen, verbeteren en optimaliseren. We laten dus eerste versies zien, maar de uiteindelijke monitor kan op onderdelen anders zijn.
We laten hierbij een eerste dashboard telefonie te zien. In de maand maart is er jaarlijks een toename in het aantal telefoontjes. Dat heeft te maken met de aanslagen gemeentelijke belastingen.
We vinden het belangrijk dat inwoners niet te lang hoeven te wachten voordat ze een medewerker aan de telefoon krijgen. Zoals in de dienstverleningsvisie benoemd staat, is onze norm dat telefoontjes binnen 5 keer overgaan worden opgenomen. In onderstaande tabel is af te lezen in hoeveel procent van de gevallen wij daarin geslaagd zijn. Hoewel het overgrote deel goed gaat, zijn we nog niet helemaal waar we willen zijn. Door middel van een dashboard telefonie maken we in 2023 inzichtelijk binnen welke tijdblokken de meeste telefoontjes binnen komen. In de planning kunnen we daar vervolgens rekening mee houden.
NB: Het gaat hierbij alleen om de telefoontjes die naar ons centrale nummer (222) zijn gegaan.
Aantal inwoners dat langer dan 10 min wacht aan de balie
Sinds de coronapandemie werken we op afspraak. Daardoor hoeven inwoners niet lang te wachten. In 2022 hebben we de ontvangstbalie weer geopend voor inwoners die binnen komen lopen voor een korte vraag of bijvoorbeeld het inleveren van formulieren. Heeft de inwoner op basis van zijn/haar vraag een afspraak nodig, dan kan het zijn dat de inwoner moet wachten omdat de inwoners met afspraak eerst aan de beurt zijn. We bieden de inwoner de keuze om te wachten of een afspraak te maken voor een ander moment. In het geval dat de inwoner ervoor kiest om te wachten zonder afspraak, dan is het waarschijnlijk dat het wachten langer duurt dan 10 minuten. We adviseren inwoners om altijd een afspraak te maken om een wachttijd te voorkomen.
Afhandeling klantvragen
Afhandeling klantvragen | Doel | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Beantwoording brieven binnen 10 dagen | 80% | 92% | 86% | 87% | 88% | 87% | 86% |
Aantal vergunningen binnen de wettelijke termijn | 100% | 93% | 91% | 91% | 93% | 91% | 90% |
Aantal bezwaarschriften binnen de wettelijke termijn | 100% | 82% | 88% | 88% | 91% | 97% | 95% |
Afhandelingen meldingen binnen 5 dagen | 80% | 81% | 83% | 83% | 80% | 84% | 82% |
Klachten
Het doel van het klachtenproces binnen de gemeente is om samen met de inwoner tot een oplossing te komen. In geval van klachten gaat het over het gedrag van medewerkers dat leidt tot een klacht. In de praktijk zien we dat er ook regelmatig klachten worden ingediend die niet gaan over gedrag van medewerkers, maar bijvoorbeeld over een besluit waar de inwoner het niet mee eens is. In dat geval zou er een bezwaar moeten worden ingediend en geen klacht. In het informele traject worden de klachten van de inwoners gehoord en serieus genomen. Het (persoonlijke) contact met de klager over de klacht draagt bij aan het vinden van een oplossing. In verreweg de meeste gevallen wordt de klacht in de informele fase afgewikkeld.
Indicatoren afhandeling klachten | Doel | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Gerealiseerd | |||||||
Aantal klachten | 29 | 54 | 30 | 30 | 27 | 21 | |
1e contact binnen vijf werkdagen | 80% | 93% | 70% | 45% | 70% | 76,19% | |
Afhandeling binnen de wettelijke termijn van 42 dagen | 100% | 86% | 89% | 55% | 70% | 83,33% | |
(Gedeeltelijke) gegrond | 23 | 39 | 21 | 14 | 11 | ||
Ongegrond | 5 | 7 | 6 | 13 | 6 | ||
Overige: ingetrokken, geen uitspraak te doen e.d. | 1 | 8 | 2 | 3 | 2 | ||
Nog in behandeling | 0 | 0 | 1 | 0 | 2 |
Termijnen
In de meeste gevallen (76,19% en 83,33%) worden de termijnen voor het eerste contact en de afwikkeling gehaald. Maar niet al onze streefnormen worden gehaald. De langere afhandelingstermijn wordt (over het algemeen) besproken met de klager.
Inhoud van de klachten
Van de 21 klachten zijn er 11 (gedeeltelijk) gegrond en 6 ongegrond geacht. Daarnaast zijn er 2 klachten ingetrokken en zijn er nog 2 klachten niet afgerond. Inhoudelijk zijn de klachten gevarieerd. Ongeveer 50% van de klachten is gekwalificeerd als een klacht over het gedrag van de medewerkers. Deze zijn gericht tegen verschillende afdelingen. In iets meer dan de helft van deze gevallen wordt de klacht als gegrond gekwalificeerd. Hier kunnen we uit opmaken dat we hier een verbeterslag kunnen maken. In 2023 zal er aandacht besteedt worden aan de communicatievaardigheden. Er zal een training aangeboden worden aan alle medewerkers en daarnaast zal dienstverlening een onderwerp van gesprek zijn tijdens de voortgangsgesprekken. Klantgericht communiceren en het sturen daarop zal een terugkerend thema blijven.
Veiligheid
Indicator | jaar | Midden-Drenthe | 25.000 - 50.000 inwoners | Drenthe | beschrijving |
---|---|---|---|---|---|
Verwijzingen Halt | 2021 | 5 | 7 | 6 | Aantal per 1.000 jongeren. (gegevens 2022 niet beschikbaar) |
Winkeldiefstallen | 2022 | 0,7% | 1,2% | 1,4% | Percentage per 1.000 inwoners. |
Geweldsmisdrijven | 2022 | 2,5 | 3,2 | 3,7 | Aantal per 1.000 inwoners. |
Diefstallen uit woning | 2022 | 11,6 | 11,7 | 13,9 | Aantal per 1.000 inwoners. |
Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte) | 2022 | 3,4 | 4,8 | 5,7 | Aantal per 1.000 inwoners. |
Bron: www.waarstaatjegemeente.nl/jive (geraadpleegd 25 april 2023)
Economie
Indicator | jaar | Midden-Drenthe | 25.000 - 50.000 inwoners | Drenthe | beschrijving |
---|---|---|---|---|---|
Functiemenging | 2021 | 50,2% | 49,6% | 50,1% | De functiemengingsindex (FMI) weerspiegelt de verhouding tussen banen en woningen, en varieert tussen 0 (alleen wonen) en 100 (alleen werken). Bij een waarde van 50 zijn er evenveel woningen als banen. (gegevens 2022 niet beschikbaar) |
Vestigingen (van bedrijven) | 2021 | 163,5 | 158,5 | 152,2 | Het aantal vestigingen van bedrijven, per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15-65 jaar. (gegevens 2022 niet beschikbaar) |
Bron: www.waarstaatjegemeente.nl/jive (geraadpleegd 25 april 2023)
Onderwijs
Indicator | Jaar | Midden-Drenthe | 25.000 - 50.000 inwoners | Drenthe | beschrijving |
---|---|---|---|---|---|
Absoluut verzuim | 2021 | 0 | 2,0 | 0,8 | Het aantal leerplichtigen dat niet staat ingeschreven op een school, per 1.000 leerlingen van 5-18 jaar. (gegevens 2022 niet beschikbaar) |
Relatief verzuim | 2021 | 10 | 18 | 20 | Het aantal leerplichtigen dat wel staat ingeschreven op een school, maar ongeoorloofd afwezig is, per 1.000 leerlingen van 5-18 jaar. (gegevens 2022 niet beschikbaar). |
Vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie | 2021 | 1,8% | 1,6% | 1,9% | Het percentage van het totaal aantal leerlingen van 12-23. (gegevens 2022 niet beschikbaar) |
Bron: www.waarstaatjegemeente.nl/jive (geraadpleegd 25 april 2023)
Sport, cultuur en recreatie
Indicator | Jaar | Midden-Drenthe | 25.000 - 50.000 inwoners | Drenthe | beschrijving |
---|---|---|---|---|---|
Niet-sporters | 2020 | 51% | 50,8% | 55,5% | Het percentage niet-wekelijkse sporters t.o.v. de bevolking van 19 jaar en ouder. Bevolking van 19 jaar en ouder dat niet minstens één keer per week aan sport doet. (recentere gegevens niet beschikbaar) |
Sport, cultuur en recreatie | 2022 | N.N.B. | 238 | 279 | Het netto bedrag dat per inwoner aan sport, cultuur en recreatie wordt besteed. |
Bron: www.waarstaatjegemeente.nl/jive (geraadpleegd 25 april 2023)
Sociaal Domein
Indicator | jaar | Midden-Drenthe | 25.000 - 50.000 inwoners | Drenthe | beschrijving |
---|---|---|---|---|---|
Banen | 2021 | 572,3 | 679,1 | 608,9 | Het aantal banen per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15-74 jaar. (gegevens 2022 niet beschikbaar) |
Jongeren met een delict voor de rechter | 2021 | 1% | 1% | 1% | Het percentage jongeren van 12-21 jaar dat met een delict voor de rechter is verschenen (gegevens 2022 niet beschikbaar) |
Kinderen in uitkeringsgezin | 2021 | 3% | 4% | 6% | Het percentage kinderen tot 18 jaar dat in een gezin leeft dat van een bijstandsuitkering moet rondkomen. (gegevens 2022 niet beschikbaar) |
Netto arbeidsparticipatie | 2022 | 72,0% | 72,5% | 70,6% | Het percentage van de werkzame beroepsbevolking t.o.v. de (potentiële) beroepsbevolking. |
Werklozen jongeren | 2021 | 1% | 1% | 2% | Het percentage werkloze jongeren van 16-22 jaar dat als werkzoekende staat ingeschreven. (gegevens 2022 niet beschikbaar) |
Personen met een bijstandsuitkering | 2021 | 238 | 278 | 360 | Het aantal personen met een bijstandsuitkering, per 10.000 inwoners van 18 jaar en ouder. (gegevens 2022 niet beschikbaar) |
Lopende re-integratievoorzieningen | 2022 | 106,3 | 192,0 | 234,6 | Het aantal re-integratievoorzieningen, per 10.000 inwoners van 15-64 jaar. (gegevens 2022 niet beschikbaar) |
Jongeren met jeugdhulp | 2022 | 11,4% | 10,8% | 11,5% | Het percentage jongeren tot 18 jaar met jeugdhulp t.o.v. alle jongeren tot 18 jaar. |
Jongeren met jeugdbescherming | 2022 | 1% | 1,1% | 1,1% | Het percentage jongeren tot 18 jaar met jeugdbescherming t.o.v. alle jongeren tot 18 jaar. |
Jongeren met jeugdreclassering | 2022 | 0,4% | 0,3% | 0,3% | In % van alle jongeren van 12-23 jaar |
Cliënten met een maatwerkarrangement WMO | 2022 | 460 | 625 | 666 | Aantal per 10.000 inwoners. Een maatwerkarrangement is een vorm van specialistische ondersteuning binnen het kader van de WMO. |
Bron: www.waarstaatjegemeente.nl/jive (geraadpleegd 25 april 2023)
Volksgezondheid en milieu
Indicator | jaar | Midden-Drenthe | 25.000 - 50.000 inwoners | Drenthe | beschrijving |
---|---|---|---|---|---|
Huishoudelijk restafval | 2021 | 140 | 130 | 148 | Aantal kilo's per inwoner van het niet gescheiden ingezameld huishoudelijk afval. (gegevens 2022 niet beschikbaar) |
Hernieuwbare elektriciteit | 2020 | 150,2% | N.N.B. | 32,4% | Percentage bekende hernieuwbare elektriciteit (recentere gegevens niet beschikbaar) |
Huishoudelijk restafval | 2021 | 20,3% | 23,3% | 25,0% | Het percentage van het niet gescheiden ingezameld huishoudelijk afval. (gegevens 2022 niet beschikbaar) |
GFT - afval | 2020 | 212,8 | 131,6 | 174,8 | Aantal kilo's per inwoner van het GFT - afval. (recentere gegevens niet beschikbaar) |
Totaal huishoudelijk afval | 2021 | 689 | 558 | 593 | Aantal kilo's per inwoner van het totaal ingezameld huishoudelijk afval. |
Grof huishoudelijk restafval | 2021 | 26 | 24 | 21 | Aantal kilo's per inwoner van het ingezameld grof huishoudelijk afval. |
Woningen met zonnepanelen | 2020 | 33,9% | 20,1% | 26,4% | Het aandeel woningen met een zonnepaneel installatie. (recentere gegevens niet beschikbaar) |
Bron: www.waarstaatjegemeente.nl/jive (geraadpleegd 25 april 2023)
Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing
Indicator | jaar | Midden-Drenthe | 25.000 - 50.000 inwoners | Drenthe | beschrijving |
---|---|---|---|---|---|
Gemiddelde WOZ waarde | 2022 | 265.000 | 313.000 | 255.000 | De gemiddelde WOZ waarde van woningen. |
Nieuw gebouwde woningen | 2022 | 4,1 | 8,2 | 6,4 | Aantal per 1.000 woningen |
Demografische druk | 2022 | 81 | 79 | 81,2 | De som (percentage) van het aantal personen van 0-20 jaar en 65 jaar of ouder in verhouding tot de personen van 20-65 jaar. |
Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden | 2022 | 718 | 833 | 810 | Het bedrag dat een eenpersoonshuishouden betaalt aan gemeentelijke woonlasten. |
Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden | 2022 | 763 | 916 | 860 | Het bedrag dat een meerpersoonshuishouden betaalt aan gemeentelijke woonlasten. |
Bron: www.waarstaatjegemeente.nl/jive (geraadpleegd 25 april 2023)