Programma | Begroting 2022 | Begroting 2022 | Rekening 2022 | Verschil Begroot | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bedragen x € 1.000 | lasten | baten | saldo | lasten | baten | saldo | lasten | baten | saldo | Werkelijk |
Bestuur en ondersteuning | 2.889 | 431 | 2.458 | 3.927 | 431 | 3.496 | 2.106 | -113 | 2.219 | 1.277 |
Veiligheid | 2.442 | 28 | 2.414 | 2.497 | 28 | 2.469 | 2.375 | 20 | 2.355 | 114 |
Verkeer, vervoer en waterstaat | 5.635 | 164 | 5.471 | 5.731 | 164 | 5.567 | 5.198 | 294 | 4.904 | 663 |
Economie | 1.143 | 1.667 | -524 | 1.176 | 1.846 | -670 | 688 | 1.526 | -837 | 168 |
Onderwijs | 3.548 | 143 | 3.404 | 3.673 | 143 | 3.530 | 3.245 | 333 | 2.912 | 618 |
Sport, cultuur en recreatie | 7.348 | 836 | 6.512 | 7.500 | 930 | 6.571 | 7.535 | 1.118 | 6.418 | 153 |
Sociaal domein | 37.218 | 8.018 | 29.200 | 38.288 | 7.754 | 30.534 | 40.144 | 14.011 | 26.133 | 4.402 |
Volksgezondheid en milieu | 9.306 | 7.685 | 1.622 | 9.489 | 7.685 | 1.804 | 10.206 | 8.586 | 1.620 | 185 |
Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing | 5.341 | 3.700 | 1.641 | 6.182 | 3.657 | 2.525 | 4.179 | 1.996 | 2.183 | 342 |
Algemene dekkingsmiddelen | 403 | 62.488 | -62.085 | 426 | 69.396 | -68.971 | 743 | 70.428 | -69.685 | 715 |
Overhead | 12.768 | 103 | 12.665 | 14.294 | 103 | 14.191 | 13.741 | 130 | 13.611 | 580 |
Onvoorzien | 35 | 0 | 35 | 32 | 0 | 32 | 0 | 0 | 0 | 32 |
Vennootschapsbelasting | ||||||||||
Saldo van baten en lasten | 88.077 | 85.264 | 2.814 | 93.216 | 92.137 | 1.079 | 90.159 | 98.328 | -8.169 | 9.248 |
Mutaties reserves | 973 | 3.787 | -2.814 | 12.758 | 13.837 | -1.079 | 11.837 | 12.421 | -584 | -495 |
Resultaat | 89.051 | 89.051 | 0 | 105.973 | 105.973 | 0 | 101.996 | 110.749 | -8.753 | 8.753 |
Toelichting op de programmarekening
Op grond van artikel 28 van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten bevat de toelichting op het overzicht van baten en lasten onder andere:
- Een analyse van de afwijkingen tussen de begroting na wijzigingen en het overzicht van baten en lasten op de volgende onderdelen:
- de lasten en baten per programma;
- de algemene dekkingsmiddelen;
- het resultaat voor bestemming;
- de toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves;
- het resultaat na bestemming.
Hierna staat dit per programma nader uitgewerkt.
Voorafgaand aan deze toelichting is in onderstaande 2 tabellen een analyse opgenomen met de kwalificatie van de overschrijding op basis van de in de Kadernota Rechtmatigheid van de commissie BBV opgenomen soorten begrotingsoverschrijdingen:
Begrotingsafwijking | Onrechtmatig maar telt niet mee voor het oordeel | Onrechtmatig en telt mee voor het oordeel | |
a) | Budgetoverschrijdingen betreffende activiteiten die niet passen binnen het bestaande beleid en waarvoor men geen voorstel tot begrotingsaanpassing heeft ingediend. Bijvoorbeeld de doelgroep c.q. de activiteiten zijn in de praktijk aantoonbaar ruimer geïnterpreteerd dan in regelgeving (subsidieregeling, -verordening) was gedefinieerd. | X | |
---|---|---|---|
b) | Budgetoverschrijdingen die passen binnen het bestaande beleid, maar waarbij de accountant ondubbelzinnig vaststelt dat die ten onrechte niet tijdig zijn geautoriseerd. Bijvoorbeeld: de verwachte kostenoverschrijding op jaarbasis was via tussentijdse informatie al wel bekend, maar men heeft geen voorstel tot begrotingsaanpassing ingediend en dit is in strijd met de budgetregels zoals afgesproken met de raad. | X | |
c) | Budgetoverschrijdingen bij open einde (subsidie)regelingen. Vaak blijkt vanwege dit open karakter in het kader van het opmaken van de jaarrekening een (niet eerder geconstateerde) overschrijding. | X | |
d) | Budgetoverschrijdingen die worden gecompenseerd door extra inkomsten die niet direct gerelateerd zijn. Over de aanwending van deze extra inkomsten heeft de raad nog geen besluit genomen. | X | |
e) | Budgetoverschrijdingen betreffende activiteiten welke achteraf als onrechtmatig moeten worden beschouwd omdat dit bijvoorbeeld bij nader onderzoek van de subsidieverstrekker, belastingdienst of een toezichthouder blijkt (bijvoorbeeld een belastingnaheffing). Het zal hier in de praktijk vaak gaan om interpretatieverschillen bij de uitleg van wet- en regelgeving die na het verantwoordingsjaar aan het licht komen. Er zijn dan geen rechtmatigheidsgevolgen voor dat verantwoordingsjaar. Wel zal de gemeente ervoor moeten zorgen dat de overschrijdingen getrouw in de jaarrekening worden weergegeven. Ook kunnen er gevolgen zijn voor het lopende jaar. | ||
| X | ||
| X | ||
f) | Budgetoverschrijdingen op activeerbare activiteiten (investeringen of totaal geautoriseerd budget) waarvan de gevolgen voornamelijk zichtbaar worden via hogere afschrijvings- en financieringslasten in het jaar zelf of pas in de volgende jaren. | ||
| X | ||
| X |
Overzicht rechtmatigheidsanalyse 2022
|
---|