Jaarrekening

Overzicht van baten en lasten

Programma

Begroting 2022
primitief

Begroting 2022
incl. wijz.

Rekening 2022

Verschil Begroot

Bedragen x € 1.000

lasten

baten

saldo

lasten

baten

saldo

lasten

baten

saldo

Werkelijk

Bestuur en ondersteuning

2.889

431

2.458

3.927

431

3.496

2.106

-113

2.219

1.277

Veiligheid

2.442

28

2.414

2.497

28

2.469

2.375

20

2.355

114

Verkeer, vervoer en waterstaat

5.635

164

5.471

5.731

164

5.567

5.198

294

4.904

663

Economie

1.143

1.667

-524

1.176

1.846

-670

688

1.526

-837

168

Onderwijs

3.548

143

3.404

3.673

143

3.530

3.245

333

2.912

618

Sport, cultuur en recreatie

7.348

836

6.512

7.500

930

6.571

7.535

1.118

6.418

153

Sociaal domein

37.218

8.018

29.200

38.288

7.754

30.534

40.144

14.011

26.133

4.402

Volksgezondheid en milieu

9.306

7.685

1.622

9.489

7.685

1.804

10.206

8.586

1.620

185

Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing

5.341

3.700

1.641

6.182

3.657

2.525

4.179

1.996

2.183

342

Algemene dekkingsmiddelen

403

62.488

-62.085

426

69.396

-68.971

743

70.428

-69.685

715

Overhead

12.768

103

12.665

14.294

103

14.191

13.741

130

13.611

580

Onvoorzien

35

0

35

32

0

32

0

0

0

32

Vennootschapsbelasting

Saldo van baten en lasten

88.077

85.264

2.814

93.216

92.137

1.079

90.159

98.328

-8.169

9.248

Mutaties reserves

973

3.787

-2.814

12.758

13.837

-1.079

11.837

12.421

-584

-495

Resultaat

89.051

89.051

0

105.973

105.973

0

101.996

110.749

-8.753

8.753

 

Toelichting op de programmarekening

Op grond van artikel 28 van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten bevat de toelichting op het overzicht van baten en lasten onder andere:

  • Een analyse van de afwijkingen tussen de begroting na wijzigingen en het overzicht van baten en lasten  op de volgende onderdelen:
  • de lasten en baten per programma;
  • de algemene dekkingsmiddelen;
  • het resultaat voor bestemming;
  • de toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves;
  • het resultaat na bestemming.

Hierna staat dit per programma nader uitgewerkt.

Voorafgaand aan deze toelichting is in onderstaande 2 tabellen een analyse opgenomen met de kwalificatie van de overschrijding op basis van de in de Kadernota Rechtmatigheid van de commissie BBV opgenomen soorten begrotingsoverschrijdingen:

Begrotingsafwijking

Onrechtmatig maar telt niet mee voor het oordeel

Onrechtmatig en telt mee voor het oordeel

a)

Budgetoverschrijdingen betreffende activiteiten die niet passen binnen het bestaande beleid en waarvoor men geen voorstel tot begrotingsaanpassing heeft ingediend. Bijvoorbeeld de doelgroep c.q. de activiteiten zijn in de praktijk aantoonbaar ruimer geïnterpreteerd dan in regelgeving (subsidieregeling, -verordening) was gedefinieerd.

X

b)

Budgetoverschrijdingen die passen binnen het bestaande beleid, maar waarbij de accountant ondubbelzinnig vaststelt dat die ten onrechte niet tijdig zijn geautoriseerd. Bijvoorbeeld: de verwachte kostenoverschrijding op jaarbasis was via tussentijdse informatie al wel bekend, maar men heeft geen voorstel tot begrotingsaanpassing ingediend en dit is in strijd met de budgetregels zoals afgesproken met de raad.

X

c)

Budgetoverschrijdingen bij open einde (subsidie)regelingen. Vaak blijkt vanwege dit open karakter in het kader van het opmaken van de jaarrekening een (niet eerder geconstateerde) overschrijding.

X

d)

Budgetoverschrijdingen die worden gecompenseerd door extra inkomsten die niet direct gerelateerd zijn. Over de aanwending van deze extra inkomsten heeft de raad nog geen besluit genomen.

X

e)

Budgetoverschrijdingen betreffende activiteiten welke achteraf als onrechtmatig moeten worden beschouwd omdat dit bijvoorbeeld bij nader onderzoek van de subsidieverstrekker, belastingdienst of een toezichthouder blijkt (bijvoorbeeld een belastingnaheffing). Het zal hier in de praktijk vaak gaan om interpretatieverschillen bij de uitleg van wet- en regelgeving die na het verantwoordingsjaar aan het licht komen. Er zijn dan geen rechtmatigheidsgevolgen voor dat verantwoordingsjaar. Wel zal de gemeente ervoor moeten zorgen dat de overschrijdingen getrouw in de jaarrekening worden weergegeven. Ook kunnen er gevolgen zijn voor het lopende jaar.

  • geconstateerd tijdens verantwoordingsjaar

X

  • geconstateerd na verantwoordingsjaar

X

f)

Budgetoverschrijdingen op activeerbare activiteiten (investeringen of totaal geautoriseerd budget) waarvan de gevolgen voornamelijk zichtbaar worden via hogere afschrijvings- en financieringslasten in het jaar zelf of pas in de volgende jaren.

  • jaar van investeren

X

  • afschrijvings- en financieringslasten in latere jaren

X

Overzicht rechtmatigheidsanalyse 2022

Programma 

Actuele begroting

Rekening

Saldo over (-) en onder schrijding

Soort begrotings-afwijking

Toelichting naar oorzaak en achtergronden bij overschrijdingen > € 100 duizend

 (* € 1.000)

lasten

lasten

Bestuur en ondersteuning – taakveld Treasury

-191

85

-276

F

Zie toelichting programma Bestuur en ondersteuning.

Betreft voornamelijk hogere (bespaarde) rente opbrengsten tegenover hogere kapitaallasten.

Bestuur en ondersteuning – taakveld OZB-woningen

441

602

-161

B

Zie toelichting programma Bestuur en ondersteuning.

Betreft voornamelijk hogere doorrekening van kosten.

Sport, cultuur en recreatie
 – taakveld Sport-accommodaties

2.995

3.184

-189

C

Zie toelichting programma Sport, cultuur en recreatie. Betreft voornamelijk hogere doorbelaste (personeels)kosten en kosten voor onderhoud en energie voor sporthallen en de gemeentelijke zwembaden.

Sport, cultuur en recreatie
 – taakveld Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie

242

267

-25

B

Zie toelichting programma Sport, cultuur en recreatie.
De hogere lasten worden gecompenseerd door gerelateerde hogere opbrengsten.

Sociaal domein – taakveld Samenkracht en burgerparticipatie

3.993

4.858

-925

B

Zie toelichting programma sociaal domein. De hogere lasten worden gecompenseerd door extra  vergoeding opvang Oekraïners.

Sociaal domein – taakveld Wijkteams

1.171

1.221

-50

B

Zie toelichting programma sociaal domein. De hogere lasten betreffen met name de extra bijdrage aan de GGD en extra toerekening van salarislasten.

Sociaal domein – taakveld Inkomensregelingen

10.912

11.659

-747

B

Zie toelichting programma sociaal domein. De extra uitgaven voor minimabeleid (energietoeslag en ontheemden) worden gecompenseerd door extra  vergoeding opvang Oekraïners.

Sociaal domein – taakveld Arbeidsparticipatie

1.202

1.235

-33

B

Zie toelichting programma sociaal domein. De hogere lasten worden gecompenseerd door gerelateerde hogere opbrengsten.

Sociaal domein – taakveld Maatwerkvoorzieningen (Wmo)

1.530

1.857

-327

C

Zie toelichting programma sociaal domein. De Wmo is een open einderegeling; lasten conform vastgesteld beleid.

Volksgezondheid en milieu –
taakveld riolering

3.116

3.577

-461

B

Zie toelichting programma volksgezondheid en milieu. De hogere lasten op riolering worden gecompenseerd door gerelateerde hogere opbrengsten.

Volksgezondheid en milieu –
taakveld afval

2.449

2.623

-174

B

Zie toelichting programma volksgezondheid en milieu. De hogere lasten op afval worden gecompenseerd door gerelateerde hogere opbrengsten.

Volksgezondheid en milieu –
taakveld milieubeheer

1.761

1.934

-173

B

Zie toelichting programma volksgezondheid en milieu. De hogere lasten hebben voornamelijk te maken met een hogere bijdrage aan de RUD.

Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing –
taakveld Grondexploitatie

2.464

2.591

-127

B

Zie toelichting programma volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing. De hogere lasten hebben te maken met de uitkomsten van de verplichte POC-methode voor winstbepaling voor grondexploitaties.

Deze pagina is gebouwd op 10/20/2023 16:44:45 met de export van 10/20/2023 16:37:42