Bedragen x € 1.000 | Begroting 2022 | Begroting 2022 | Rekening 2022 | Begr versus Rek. | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Taakveld | lasten | baten | lasten | baten | lasten | baten | Verschil |
Samenkracht en burgerparticipatie | 3.530 | 4 | 3.933 | 204 | 4.858 | 5.338 | 4.210 |
Toegang en eerstelijnsvoorzieningen | 1.171 | 0 | 1.171 | 0 | 1.221 | 0 | -50 |
Inkomensregelingen | 9.541 | 7.651 | 10.912 | 7.318 | 11.666 | 7.019 | -1.054 |
WSW en beschut werk | 347 | 0 | 313 | 0 | 309 | 0 | 5 |
Arbeidsparticipatie | 1.120 | 0 | 1.202 | 0 | 1.235 | 23 | -10 |
Maatwerkvoorzieningen (WMO) | 1.551 | 13 | 1.530 | 12 | 1.857 | 9 | -329 |
Maatwerkdienstverlening 18+ | 9.985 | 350 | 9.731 | 220 | 9.626 | 1.621 | 1.507 |
Maatwerkdienstverlening 18- | 9.510 | 0 | 9.062 | 0 | 8.948 | 0 | 114 |
Geëscaleerde zorg 18- | 462 | 0 | 433 | 0 | 424 | 0 | 9 |
Totaal lasten/baten | 37.218 | 8.018 | 38.288 | 7.754 | 40.144 | 14.011 | 4.402 |
Toelichting:
Het voordeel van ruim € 4,4 miljoen in dit programma wordt vooral verklaard door:
- Het voordelig resultaat op het taakveld samenkracht en burgerparticipatie van € 4,2 miljoen wat hoofdzakelijk wordt verklaard door de ontvangen rijksbijdrage voor de opvang van Oekraïners (€ 5,3 miljoen). Aan lasten voor de opvang is op dit taakveld € 1,3 miljoen verantwoord. De overige lasten voor de opvang zijn verantwoord onder het taakveld inkomensregelingen.
De subsidie aan de stichting welzijnswerk is ten onrechte op dit taakveld geboekt. Dit leidt tot voordelen van dezelfde omvang op de taakvelden wijkteams, arbeidsparticipatie en onderwijsbeleid en leerlingzaken.
Naast een groot aantal kleinere mutaties is sprake van lagere onderhoudskosten aan dorpshuizen (€ 71.000), niet gebruikt budget voor het Vitaal platteland (€ 28.000) en minder lasten voor kleine projecten uit het dorpenbeleid (€ 30.000).
- Het nadelig resultaat op het taakveld toegang en eerstelijnsvoorzieningen van € 50.000 wordt in hoofdzaak verklaard door:
- Extra inzet op toegang voor jeugd en gezin van € 23.000.
- Hogere doorbelaste salariskosten van € 23.000.
- Het nadelig resultaat op het taakveld Inkomensregelingen van € 1.054.000 wordt in hoofdzaak verklaard door:
- Niet begrote uitgaven aan uitkeringen voor ontheemden van € 532.000.
- Hogere uitgaven aan minimabeleid (€ 519.000), waarvan het grootste nadeel veroorzaakt wordt door hoger dan begrote uitgaven bijzondere bijstand. Dit wordt met name veroorzaakt door uitkeringen ter compensatie van de hoge energielasten en bijzondere bijstand voor ontheemden. De uitgaven hebben het karakter van een open einde regeling (begrotingsafwijking c en d). De bijdragen vanuit het rijk hiervoor zijn verantwoord onder het taakveld samenkracht en burgerparticipatie en zijn opgenomen in de SiSa-verantwoording.
- Het nadelig resultaat op het taakveld Maatwerkvoorzieningen Wmo van € 329.000 wordt vooral verklaard door hoger dan begrote uitgaven aan woonvoorzieningen (€ 107.000), hulpmiddelen (€ 147.000) en vervoersvoorzieningen (€ 58.000). De overige en uitgaven aan vallen € 17.000 hoger uit. Meer informatie over dit taakveld staat opgenomen in de paragraaf Transities.
- Het voordelig resultaat op het taakveld Maatwerkdienstverlening 18+ van € 1.507.000 wordt in hoofdzaak verklaard door de van centrumgemeente Assen te ontvangen bijdrage van € 1.121.000 voor de uitvoering van Beschermd wonen en lager dan begrote uitgaven pgb (€ 300.000). Meer informatie over dit taakveld staat opgenomen in de paragraaf Transities.
- Het voordelig resultaat op het taakveld Maatwerkdienstverlening 18- en Geëscaleerde zorg 18- van in totaal € 123.000 wordt hoofdzakelijk verklaard door de lager dan begrote overige uitgaven aan jeugdhulp. Meer informatie over dit taakveld staat opgenomen in de paragraaf Transities.