Taakvelden

Economische promotie

Ontwikkelingen

Recreatie en toerisme
De vrijetijdssector is flexibel en heeft bewezen klappen op te kunnen vangen. De COVID-19 periode heeft een zware periode gekend voor de sector. Jaarlijks wordt er een onderzoek gedaan door Ecorys over de vrijetijdssector. In januari zijn de resultaten van 2021 gepubliceerd*. Hierin is te zien dat de dagrecreatie besteding (bijvoorbeeld: sportieve recreatie, recreatief winkelen, bezoek attracties) gestegen van 40 miljoen in 2020, naar 45 miljoen in 2021. De overnachtingen in onze gemeente zijn gestegen van 40 miljoen in 2020, naar 51 miljoen in 2021. Om dit in perspectief te zetten: Midden-Drenthe is goed voor 10.3% van de overnachtingen van de hele provincie.
Om ervoor te zorgen dat deze sector vitaal blijft, is het belangrijk dat er vanuit de gemeente een duidelijke koers ligt. De koersnota van 2018-2022 is verlengd en er zal in het eerste kwartaal van 2024 een nieuwe koersnota gepresenteerd worden aan de gemeenteraad. In 2023 zullen er verschillende bijeenkomsten intern en extern plaatsvinden om samen te spreken over wat er in deze nota moet komen.

* = Monitor-Drenthe-2020-def.pdf (recreatieschapdrenthe.nl)

Vitale Vakantieparken

  • Midden-Drenthe heeft veel vakantieparken. Die zijn van groot belang voor de lokale economie en werkgelegenheid. En daarmee ook voor de leefbaarheid in onze gemeente. Er zijn parken bij met voldoende toekomstperspectief, maar er zijn ook verouderde parken die hun oorspronkelijke functie verloren hebben. De vitalisering van de vakantieparken is een Drenthe-breed project: Vitale Vakantieparken. De gemeenten, provincie en de sector werken samen aan zowel het versterken van vakantieparken met voldoende toekomstperspectief, als aan het transformeren van niet-vitale parken. Ze worden ondersteund door de Taskforce Vitale Vakantieparken. Dit zou in eerste instantie tot en met 2022 zijn. We hebben ingestemd met een verlenging tot en met 2024.
  • Het programma bestaat uit drie sporen: Excellentie, Transformatie en Preventie&Vitalisering. In 2019 startte het Recreatie Excellentie Proces (REX) en de doelstelling luidde: Drentse vakantieparken uit het topsegment nog meer te laten excelleren zodat zij de nationale top binnen hun segment zouden kunnen bereiken. Na drie jaar zijn we in de fase beland dat de focus verbreed moet worden en niet langer alleen het topsegment van de Drentse Vakantieparken geholpen kan worden. In onze gemeente konden er niet genoeg vakantieparken voldoen aan de Excelleren-norm uit het REX-programma. Als gemeente Midden-Drenthe zijn we daarom erg blij dat er een nieuw traject komt, met laagdrempelige regels. Het nieuwe traject heet ‘Drentse Uitblinkers’.
  • Verder is aan het programma het spoor Revitaliseren toegevoegd, gericht op parken die zijn aangemerkt als niet-vitaal, maar waarbij het veranderen van de bestemming in Wonen door allerlei redenen niet gewenst is.

Wat hebben we bereikt?

Koersnota vrijetijdseconomie 2018-2022:

  1. In de commissie algemeen bestuur van 7 december 2022 is het voorstel voor verlenging van de koersnota 2018-2022 aangenomen. Hiermee is de huidige koersnota van kracht tot met de nieuwe nota (die verwacht wordt in het eerste kwartaal van 2024) is ingestemd door de gemeenteraad.
  2. In 2022 en 2023 is er onderzoek gedaan door de Rekenkamercommissie over het koersnota Vrijetijdseconomie. De resultaten zullen worden meegenomen in het traject van de nieuwe koersnota.

Koersnota 2024 - ?

  1. Er is een bureau in handen genomen om de beleidsmedewerker te ondersteunen bij het schrijven van de koersnota. Er is gekozen voor een traject waarbij de beleidsmedewerker de leiding heeft. Zij kent de sector. het bureau zal ondersteunen bij het ophalen van data, sessies leiden met belanghebbenden en ondersteunen bij het schrijven van de uiteindelijke visie.
  2. In 2023 zullen er verschillende sparringssessie plaatsvinden: met ondernemers & inwoners en later in het jaar met de raads- en commissieleden. Deze informatie zal verwerkt worden in de nieuwe koersnota. De ondernemers worden al vroeg betrokken, omdat zij de fundering moeten leggen. Als het niet gedragen wordt door de sector, is het niet een nota die zal slagen.

Stichting Marketing en Promotie Midden-Drenthe:

  1. In 2020 tot en met 2022 konden een aantal bijeenkomsten niet doorgaan, denk hierbij aan de gebiedssafari, bustour met vrijwilligers van de TIP-punten. In 2023 wordt dit weer volop opgepakt.
  2. Het bestuur van de stichting zal in 2023 een nieuw bestuurslid krijgen, communicatie hierover zal later plaatsvinden.
  3. In 2022 is er een merk activatie plan geschreven. Deze zal in 2023 door een werkgroep worden opgepakt om te kijken wat uitvoerbaar is en wat er meegenomen kan worden in de nieuwe koersnota.
  4. In maart 2023 is de nieuwe TIP-locatie in de Bruntingerhof in Orvelte geopend. De stichting heeft hier veel tijd een aandacht aan besteed en is zeer tevreden over de nieuwe locatie.

Toeristisch overleg platform (Voorheen VTRB):

  1. In 2022 is de VTRB veranderd naar TOP. Dit is bekend gemaakt tijdens het ondernemerscafé.
  2. De TOP overlegt 2 maandelijks. Hierbij is de beleidsmedewerker recreatie en toerisme en de toeristisch regisseur aangehaakt. Hierdoor zijn de lijntjes kort tussen de sector en de gemeente, maar ook tussen de stichting marketing (via de toeristisch regisseur) en promotie en de sector.

Wandelknooppuntennetwerk Midden-Drenthe fase 2:

  1. Eind 2022 zijn de brieven naar de grondeigenaren verstuurd. Hierin werd toestemming gevraagd of er gebruik mag maken van deze grond voor het wandelknooppuntennetwerk fase 2. Er waren veel positieve reacties op. Voor de gronden waar geen toestemming voor gegeven is, is de route omgelegd.
  2. Begin 2023 is er een start gemaakt aan het opmaken van het bestek (bepaling bordjes en plan). Zij doen dit eerst online en zullen later het veld in gaan.
  3. De verwachting is dat in april 2024 het wandelknooppuntennetwerk fase 2 in gebruik kan worden genomen.

Toeristenbelasting
De recreatiesector heeft een net zoals vorig jaar een goed jaar gehad. Het aantal overnachtingen wat heeft plaatsgevonden in Midden-Drenthe die geregistreerd zijn middels betaling van toeristenbelasting zijn 829.951. In 2021 waren dit bijna 19.000 meer. Er is dus een lichte daling te zien. Deze daling is vooral te zien in de overnachtingen op mini-campings (-19,3%), Campings (-12,2%), Vakantiewoningen (-17,7%), Hotels (-7,3%). Er is een groei te zien in het aantal overnachtingen bij groepsaccommodaties, B&b’s, en bungalowparken.

Er werd verwacht door het recreatieschap dat de groepsaccomodaties al een klap gehad hebben en deze doorgezet gaat worden. Wij zien deze (nog) niet in onze gemeente. Als gemeente houden we dit in de gaten en gaan we ook in gesprek met deze bedrijven.
De grote afname van mini-campings en campings is deels te verklaren door verandering van aanbod op deze locaties. Zoals de verandering van camping naar een chaletpark. Wij kunnen als Gemeente Midden-Drenthe bepaalde veranderingen niet tegenhouden, aangezien zij werken binnen een huidige bestemming. Wij zullen wel in de koersnota schrijven hoe wij als Gemeente Midden-Drenthe met de ondernemers in gesprek willen blijven en kijken hoe we de diversiteit van de sector behouden. Het is niet de wens van ons, dat alle campings verdwijnen en er straks alleen nog maar huisjes/chalets zijn. 

Vitale Vakantieparken:

  • Om een goed beeld te krijgen van Vitale vakantieparken is het belangrijk om te duiden dat we twee verschillende aanpakken hebben binnen Vitale Vakantieparken: Transformeren, gericht op de niet-vitale parken en Uitblinken, gericht op de vitale parken. Deze twee trajecten lopen bij verschillende medewerkers en overlappen elkaar niet. Ook de handhaving is verschillend bij deze parken. Het spoor Revitaliseren is nog niet opgepakt, omdat er nog geen parken zijn aangewezen die niet kunnen transformeren.
  • De pilot Hart van Drenthe is in 2022 afgerond. Met behulp van het Recreatie-expertteam hebben de leden van de VVE hadden gekozen voor een toekomstscenario voor het park. De Taskforce blijft het park de komende tijd nog ondersteunen bij de uitvoering van de visie.
  • De afgelopen jaren is met ondersteuning van de Taskforce diverse malen handhavend opgetreden tegen permanente bewoning op het park. Dit is in samenwerking met de beheerder uitgevoerd. Inmiddels is nagenoeg alle permanente bewoning gestopt.
  • Grootste leerpunt uit de pilot Hart van Drenthe is: om vitale parken verder te helpen is het belangrijk om met de VVE en de beheerder samen op twee sporen samen te werken. Namelijk het bieden van toeristisch perspectief en handhaving.
  • De pilot De Hullen is begin 2022 weer opgepakt toen er een nieuw bestuur van de Vereniging kwam. We hebben een projectleider ingehuurd, maar de samenwerking met het bestuur kwam niet van de grond. Helaas is de pilot daardoor weer gestagneerd. In 2023 gaan we wederom proberen met het park tot afspraken te komen, zodat de pilot afgerond kan worden.
  • Gezien het feit dat de pilot met de Hullen weinig voortgang had, is om de voortgang toch te behouden en VVP in te zetten waar mogelijk, gestart met het proces met Thrianta. Inmiddels vinden er regulier constructieve voortgangsgesprekken plaats en zijn er mooie stappen gezet.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

  • Koersnota vrijetijdseconomie 2018-2022:

In de jaarstukken van 2022 is gesproken over de bankjes die geplaatst zijn in samenspraak met recreatieschap Drenthe. in 2023 heeft het recreatieschap aangegeven dat er nog financiën beschikbaar zijn voor een aantal bankjes. Wij als Gemeente hebben ideeën ingediend. het Recreatieschap zal hier een afweging in maken waar de laatste bankjes in de provincie geplaatst worden.

  • Stichting Marketing en Promotie Midden-Drenthe:

Door goede samenwerking tussen de TOP, Stichting en Gemeente is alles in eind 2022 en begin 2023 weer opgepakt.

  • Wandelknooppuntennetwerk Midden-Drenthe:

De gemeente heeft in een intensieve samenwerking met het Recreatieschap Drenthe snel de brieven kunnen versturen naar de eigenaren van de gronden. vervolgens door de korte lijntjes, is er snel geschakeld en samen is er gekeken naar omlegging van de route, wanneer er geen toestemming gegeven is.

  • Vitale Vakantieparken:

Algemeen
Maandelijks is er het Drenthe-brede coördinatorenoverleg. Ieder kwartaal bespreken we de voortgang met de provincie. En daarnaast hebben we een interne stuurgroep die om de zes weken vergadert. Wethouder Schipper is namens het Recreatieschap toegetreden tot de externe stuurgroep, die het programma Vitale Vakantieparken Drenthe aanstuurt.

In de loop van het jaar is de frequentie van de interne overleggen afgenomen, in verband met de beschikbare capaciteit. Op dat moment was alle benodigde informatie aanwezig om te werken aan tussenbesluiten voor de verkenningsparken en daar is vervolgens de tijd in gaan zitten.

We hebben halverwege het jaar de stand van zaken van beide pilots geëvalueerd in een raadsbrief.

In september hebben we een raadsinformatiebijeenkomst gehouden, waarin we ingegaan zijn op de verschillende scenario’s van uitvoering van het programma en de financiële consequenties.

Uitblinken
Met een team van collega’s zijn we begonnen met gesprekken om te onderzoeken welke vitale parken voor ondersteuning vanuit het spoor Uitblinkers in aanmerking kunnen komen. Als wij gesproken hebben met de ondernemers en zij open staan voor het Uitblinkers traject, koppelen wij deze aan Vitale Vakantieparken.

Transformeren
Binnen het transformatiespoor hebben wij op de dossiers De Hullen en Thrianta een projectleider ingehuurd, die samen met de beleidsmedewerker RO de gesprekken met de parken heeft gedaan. Ook zijn er enkele bestuurlijke gesprekken geweest. De Taskforce heeft een sjabloon ontwikkeld voor het vastleggen van afspraken met de parken over het proces van de transformatie en wie wat doet en waarvoor verantwoordelijk is. Dit sjabloon hebben we met beide parken verder ingevuld.

Preventie en vitalisering (Naober)
Binnen het spoor preventie en vitalisering werken we samen met Naober Drenthe. Het project Naober Drenthe ondersteunt gemeenten bij de aanpak van criminaliteit, ondermijning en sociale problematiek op de vakantieparken in Drenthe. Daarbij bieden ze ondersteuning op het gebied van toezicht en handhaving. In de stuurgroep Vitale Vakantieparken van 7 april 2022 is besloten om de Samenwerkingsovereenkomst Naober Drenthe te ondertekenen. De samenwerkingsovereenkomst regelt de informatie-uitwisseling tussen Naober en de gemeenten om zo een goed beeld te krijgen van de situatie op de vakantieparken die door gemeenten zijn aangedragen. In 2022 hebben wij geen parken aangedragen voor het project. Wel zijn er oriënterende gesprekken gevoerd met de projectleden om te kijken welke vakantieparken mogelijk in aanmerking komen voor een traject. Dit zal meer vorm krijgen wanneer er ook duidelijkheid is over de bestemming van de parken.

De Taskforce Vitale Vakantieparken en Naober Drenthe bieden ook ondersteuning bij juridische vraagstukken en vragen omtrent beleid die komen kijken bij bijvoorbeeld transformatieprocessen en handhaving op permanente bewoning. Hiervoor zijn in 2022 een aantal bijeenkomsten georganiseerd die wij als gemeente hebben bijgewoond. Het uiteindelijke resultaat was een notitie van de Taskforce over hoe om te gaan met handhavingsverzoeken op permanente bewoning bij vakantieparken die zich in een transformatietraject bevinden. De informatie en tips uit de notitie kunnen wij als gemeente gebruiken wanneer dergelijke situaties zich voordoen.

  • Bedrijveninvesteringszone Centrum Beilen / BIZ-bijdragen:

De BIZ - bijdrage geldt wettelijk voor een periode van 5 jaar. In december 2021 heeft de gemeenteraad voor de Bi-zone Centrum Beilen een nieuwe verordening vastgesteld voor de periode 2022-2026.

Lasten & baten

€ 512

74,3 %

€ 1.466

96,1 %

Deze pagina is gebouwd op 10/20/2023 16:44:45 met de export van 10/20/2023 16:37:42