In het Voortgezet Onderwijs wordt samengewerkt door het CS Vincent van Gogh en het Dr. Nassau College onder één dak, onder de naam Volta en het jongerencentrum Chill-In.
Het CS Vincent van Gogh en het Dr. Nassau College hebben het voornemen om per 1 januari 2024 bestuurlijk te gaan fuseren. De denominatie van de scholen blijft gewaarborgd. Er komt een gezamenlijk college van bestuur, een gezamenlijke raad van toezicht en een gemeenschappelijke medezeggenschapsraad. Het doel is om in de toekomst garant te staan voor een veelzijdig en kwalitatief hoogwaardig onderwijs voor de leerlingen, ouders en de samenleving in onze regio.
Binnen Volta vormt het technasium een nieuw onderdeel binnen de bestaande opleidingen.
In aansluiting hierop wordt een TechLab gerealiseerd in het kader van Sterk Techniek Onderwijs.
In Midden-Drenthe hebben we een Taalhuis om basisvaardigheden in de taal te stimuleren en te verbeteren, zodat iedereen goed mee kan doen in onze samenleving.
Voor de inwoners die de taal willen verbeteren, een Staatsexamen willen afleggen en/of om de Nederlandse taal te leren kunnen terecht bij het Drenthe College in Assen voor de formele NT2 lessen. Hiervoor worden de zogenaamde webmiddelen ingezet.
De webmiddelen zijn in de loop van 2022 beschikbaar gemaakt voor formele lessen aan Oekraïense vluchtelingen.
Voor Oekraïense leerlingen in de leeftijd van het basisonderwijs is het onderwijs in de loop van 2022 verplaatst naar Papenvoort (gem. Aa en Hunze). Momenteel (jan. 2023) volgen 39 leerlingen hier onderwijs. Zij worden gebracht met het Leerlingenvervoer.
Voor Oekraïense leerlingen in de leeftijd van het Voortgezet Onderwijs is in 2022 plaats in het ISK (Internationale schakelklas) te Assen. Momenteel (jan. 2023) volgen 25 leerlingen hier onderwijs. Zij reizen op een OV kaart.
We verstevigen de samenwerking met kinderopvang, onderwijs en zorg en ondersteunen kwaliteit verhogende activiteiten binnen de kinderopvang in de IKC’s.
Hiervoor is extra aandacht in de Lokale Educatieve Agenda overleggen.
Met alle partners van de LEA zijn we in 2021 begonnen met het opstellen van een lokale samenwerkingsagenda.
In 2021 is nieuw VVE beleid opgesteld. Aandacht is er voor versteviging van de toeleiding, het verbeteren van de kwaliteit in de VVE peutergroepen en het ophalen van resultaten.
Voor het oplopen van achterstanden tijdens de coronapandemie zetten we de middelen uit het Rijksbeleid voor NPO (Nationaal Programma Onderwijs) in, binnen de samenwerking met o.a. het Onderwijs (IKC’s), Bibliotheken en Welzijnswerk.
Vanuit het regionaal programma voortijdig schoolverlaten en jongeren in kwetsbare posities zullen we de komende jaren aandacht moeten besteden aan de effecten daarvan op het gebied van onderwijs, studiekeuzes, schooluitval enzovoort (zie onderdeel: maatwerk dienstverlening)
Wat hebben we bereikt?
In het tweede kwartaal van 2023 wordt een definitief besluit verwacht van de bestuurlijke fusie in het Voortgezet Onderwijs.
Er is een nieuwe VVE Onderwijskansenbeleid 2022-2026 'Ieder kind een goede start en een eerlijke kans' vastgesteld t.b.v. de ontwikkeling van peuters tussen 2,5 en 4 jaar (met een indicatie).
Alle ouders van kinderen in de kinderopvang, voor- en vroegscholen en (speciaal)basisonderwijs hebben gebruik kunnen maken van de noodopvang gedurende de corona pandemie.
Binnen het innen het uitvoeringsprogramma van het Nationaal Programma Onderwijs in samenwerking met diverse partners, zijn er diverse programma’s gestart binnen en buiten het onderwijs om voor kinderen van 0-23 jaar. Met name de leesprogramma’s binnen de voor – en vroegscholen en thema’s zoals armoede en digitale vaardigheden worden goed afgenomen.
In de buurtacademies worden cursussen voor volwassenen verzorgd, zoals het verhogen van taal- en digitale vaardigheden in samenwerking met de bibliotheek. De programma’s zijn aangepast op de nieuwe digitale toekomst die voor ons ligt.
In het Taalhuis zijn na de coronapandemie de cursussen basisvaardigheden weer gestart. De Taalhuizen in Drenthe zijn bezig met voorbereidingen en afname van audits. Deze eerste certificering in Nederland moet zorgen voor kwaliteitsverbetering van de Taalhuizen. Het taalhuis van Midden-Drenthe is in het derde kwartaal van 2023 aan de beurt en kennen een lang voortraject.
In 2022 zijn we op zoek gegaan naar NT2 docenten voor taallessen voor Oekraïners. Er is een nieuwe opzet voor lessen gemaakt en de methodes zijn afgestemd en besproken. Een van de doelen is dat Oekraïense vluchtelingen die de intentie hebben te blijven een aanbod naar het formele traject toe te leiden en voor te bereiden op een Staatsexamen.
Om goed mee te kunnen doen in de samenleving worden lessen basisvaardigheden door een (aankomend) NT2 docent aangeboden op de locatie in het Nassaucollege. Tevens zijn er praatgroepen met vrijwilligers met als doel mee te kunnen doen in onze samenleving.
Na lange onderhandelingen hebben we voor de leerlingen naar Papenvoort bereikt, dat zij daar onderwijs kunnen volgen tot en met juli 2024. Bij een eventuele forse toename van leerlingen onder Oekraïense vluchtelingen zal er echter onvoldoende ruimte zijn. Het doel is wel dat de huidige leerlingen na 18-24 maanden terugstromen naar het reguliere onderwijs binnen de gemeente Midden-Drenthe.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Binnen de gemeente wordt tweemaal per jaar een overleg gevoerd. Binnen het Lokale Educatieve Overleg zitten partners uit onderwijsbesturen, het CJG, de GGD, de bibliotheek en de gemeente om tafel. Gezamenlijk hebben we een visie gemaakt, waarin een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor het welbevinden van het kind een uitgangspunt vormt: Wat heeft het kind nodig.
Voor de uitvoering van het NPO programma is een aanjager aangesteld. Er worden verbindingen gemaakt tussen school / onderwijs: ‘Wat heeft het kind nodig’ en andere organisaties, buurtverenigingen, sport en cultuur, bibliotheken, zorg, etc. zodat kinderen, leerlingen een extra aanbod ontvangen wat zij nodig hebben en/of gestimuleerd worden hun talenten te ontwikkelen.
Voor het leren van de taal of basisvaardigheden zijn docenten aangetrokken om de vluchtelingen uit de Oekraïene een aanbod te doen om goed mee te kunnen doen in onze samenleving.
Vanuit de AMRD regio samenwerking wordt er voor de inzet van de webmiddelen en de inzet voor het Taalhuis maandelijks overleggen gevoerd.
Voor het plaatsen van de Oekraïense leerlingen zijn diverse gesprekken en overleggen geweest met de onderwijsbesturen, gemeente Assen en gemeente Aa en Hunze.
De voorscholen hebben het proces voor het educatieve aanbod met elkaar besproken, routes aangepast en de onderlinge samenwerking verstevigd, voor (doelgroep)peuters met een (risico op) taal- en/of ontwikkelachterstand.
Het aanbod voor volwasseneneducatie, de activiteiten voor het project Naar een geletterd en Digisterk Midden-Drenthe II en de cursussen op de buurtacademies zijn zover als mogelijk was uitgevoerd binnen de maatregelen van de corona pandemie.
Lasten & baten
1.397
43,1 %
287
86,1 %
Deze pagina is gebouwd op 10/20/2023 16:44:45 met de export van 10/20/2023 16:37:42