In maart 2022 is de raad na de gemeenteraadsverkiezingen gestart in een nieuwe samenstelling. Raadsleden hebben deelgenomen aan een introductie programma waarin ze kennisgemaakt hebben met de organisatie, zich verdiepten in de rol en taak van de raad, debatvaardigheden hebben getraind en met externe begeleiding stil gestaan hebben bij integriteit aan de hand van de gedragscode.
In deze periode is door de raad een raadsprogramma opgesteld. Waarin de thema's wonen, duurzaamheid en klimaat, dienstverlening en bestuursstijl centraal staan. Het thema participatie verbindt al deze thema's met elkaar.
Op basis van het raadsprogramma is de werkgroep raadsprogramma gestart waarin alle fracties met een vertegenwoordiger deelnemen. Een externe projectleider begeleidt deze werkgroep. De opdracht van deze werkgroep vloeit voort uit het raadsprogramma en is bij het instellen van de werkgroep door de raad bekrachtigd.
De Coronamaatregelen konden steeds meer worden beperkt.
De raad heeft de leden voor de vertrouwenscommissie benoemd en is met de voorbereiding voor de profielschets voor de nieuwe burgemeester gestart. Op 19 januari 2023 is de profielschets formeel vastgesteld.
Wat hebben we bereikt?
In samenwerking met de genoemde werkgroep raadsprogramma is gestart het organiseren van opiniërende bijeenkomsten. De eerst is voorbereid in 2022 en gehouden in januari 2023 over de hoofdlijnennotitie voor de woonvisie.
In samenwerking met deze werkgroep raadsprogramma is gestart met het opzetten van raadscommunicatie. Ook daarbij worden raad en griffie extern ondersteund. Eind 2022 was de tijdelijke website raadmiddendrenthe.nl gereed.
Gedurende het jaar is het raadsinformatiesysteem in samenspraak met de raad door de griffie verder uitgewerkt.
Vanaf januari 2022 kon de raad weer fysiek vergaderen in de raadszaal.
De rekenkamercommissie heeft afscheid genomen van de heer Lesman en de vacature kon in januari 2023 worden ingevuld door de heer Lensink. Drie raadsleden hebben deelgenomen aan de selectiecommissie.
Het gezamenlijk Drents onderzoek naar de effectiviteit van de lobbykracht van Drentse gemeenten richting het Rijk en Europa is verder uitgewerkt en in februari 2023 gepresenteerd aan de raad.
De Quick scan jeugdhulp is in 2022 gemaakt en in januari 2023 gepresenteerd aan de raad. Het onderzoek naar inwonersparticipatie is in februari 2022 besproken door de raad.
Er is door de accountant goedgekeurde jaarrekening die voor de eerste keer door BDO is opgesteld.
Voor de verkiezingen is het project Democrazy gepresenteerd en voor de zomer zijn de verkeersmaatregelen bij de school in Drijber feestelijk in gebruik genomen.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
In aansluiting op de landelijke ontwikkelingen over stikstofbeleid is de raad samen met het college op 12 juli 2022 in gesprek gegaan met agrariërs uit de gemeente Midden-Drenthe om een luisterend oor te bieden voor de landelijke problematiek.
In september heeft de raad tijdens de raadsexcursie een aantal bedrijfsbezoeken gebracht t.a.v. plattelandsontwikkeling aan verschillende agrarische bedrijven (bollenkweker, boerderijwinkel, natuurontwikkeling en veehouderij). Ook is een korte inleiding gehouden over het provinciale stikstofbeleid. Daarnaast was er op verschillende manieren aandacht voor teambuilding. Kortom interessant, leuk, gezellig én lekker.
De raadsleden en commissieleden zijn gefaciliteerd en begeleid bij het digitaal vergaderen. Na de zomer zijn in bruikleen nieuwe iPads beschikbaar gesteld.
In dit jaar heeft de raad in totaal 14 keer vergaderd en er waren 24 voorbereidende commissievergaderingen. Ten aanzien van de inzet van raadsinstrumenten hebben zeven van de acht fracties in 2022 totaal 15 schriftelijke artikel 33 vragen gesteld richting het college (in 2020 en 2021 waren dat er ook 22, in 2019 was het aantal 21 en in 2018 zijn er 39 formele schriftelijke vragen gesteld). Tijdens de raadsvergaderingen zijn in totaal 27 moties ingediend waarvan 3 bij een agendapunt, 6 bij de begroting, 2 bij de perspectief nota en 16 moties vreemd aan de orde van de dag. In het jaar 2021 zijn in totaal 52 moties ingediend. Er zijn verder 7 amendementen ingediend.
Tijdens informatiebijeenkomsten zijn raadsleden inhoudelijk bijgepraat over verschillende onderwerpen. Deels waren dit fysieke bijeenkomsten maar ook steeds vaker zijn deze - op uitdrukkelijk verzoek van de raad - digitaal te volgen.
De werkgeverscommissie is in 2022 een aantal keren formeel bij elkaar geweest ten aanzien van griffieaangelegenheden op basis van de verordening op de werkgeverscommissie. De drie functies van de griffie zijn beschreven en gewaardeerd. Maandelijks ontvangen de fractievoorzitters een update van de werkzaamheden zoals genoemd in het griffiejaarplan voor 2021/2022.
Lasten & baten
1.890
6,6 %
0
0,0 %
Deze pagina is gebouwd op 10/20/2023 16:44:45 met de export van 10/20/2023 16:37:42