We hebben een aanbesteding waarbij de nadruk ligt op de kwaliteit van de dienstverlening.
We draaien pilots om kennis en ervaring op te doen en deze te borgen binnen het nieuwe beleid (denk daarbij aan pilots logeerzorg, sensortechniek en maaltijdvoorziening)
Om de zorg en ondersteuning aan onze inwoners met GGZ-problematiek (ook wel 'Personen met verward gedrag' genoemd) te verbeteren, gaan we de samenwerking met partners, zoals GGZ, Cosis, Welzijn Midden-Drenthe, Handhaving en Toezicht, Actium en Woonservice intensiveren. Met deze partners is een Optimaal Leven Team ingericht.
Wat hebben we bereikt?
Een sluitende aanpak realiseren voor alle inwoners van 18 jaar en ouder.
Inwoners optimaal laten participeren in de lokale samenleving.
De samenwerking tussen maatschappelijke organisaties, zorginstellingen en belangenbehartigers verder verstevigen.
Inwoners krijgen bij één herkenbaar en laagdrempelig loket alle relevante voorlichting, informatie, advies en hulp op het gebied van het sociaal domein.Inwoners met beginnende of problematische schulden worden snel en goed geholpen om weer grip op hun financiën te krijgen.
Met het Optimaal Leven Team willen we een sluitende aanpak creëren in de keten van zorg en ondersteuning met personen met verward gedrag.
Verordening Wmo is geactualiseerd, de beleidsregels worden aangepast en het indicatieproces wordt vernieuwd.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Het uitvoeren van de uitvoeringsagenda sociaal domein en geestelijke gezondheidszorg.
Voortdurend in gesprek zijn en blijven met inwoners, zorgaanbieders en andere relevante partijen, zoals de Wmo-raad en de Minimaraad en de leden van de Regiegroep Armoedebeleid.
We helpen inwoners met geldproblemen en/of beginnende of problematische schulden om weer grip op hun financiën te krijgen middels de budgetconsulenten en de Sociaal Raadsvrouw.
We hebben het ‘Noodfonds schrijnende situaties energiearmoede’ opgericht. Het noodfonds is bedoeld als extra tool voor de budgetconsulenten om het huishoudboekje van inwoners die in de problemen komen als gevolg van de gestegen energieprijzen kloppend te krijgen.
Budgetbeheer en schuldhulpverlening zijn opnieuw aanbesteed. Om inwoners maatwerk te bieden werken we voor budgetbeheer samen met een grotere landelijke partij en een kleine lokale partij. Zo kunnen we de inwoner koppelen aan de best passende budgetbeheerder.
We bieden Startpunt Geldzaken van NIBUD vanaf 2022 aan al onze inwoners aan. Startpunt Geldzaken stelt geldplannen beschikbaar voor huishoudens in verschillende omstandigheden.
Lasten & baten
9.626
24,0 %
1.621
11,6 %
Deze pagina is gebouwd op 10/20/2023 16:44:45 met de export van 10/20/2023 16:37:42