Financieel
Algemeen
In onderstaande tabel staan de grootste afwijkingen en het resultaat op de bouwgrond genoemd. In de programmarekening staat een inhoudelijke en meer gedetailleerde toelichting per taakveld opgenomen.
Onderdeel | Voordeel | Nadeel |
---|---|---|
Bijdrage opvang Oekraïne | 3.039.000 | |
Stelpost lpo / resultaat VJN 2022 | 1.253.000 | |
Salarissen | 1.119.000 | |
Sociaal domein | 1.145.330 | |
Algemene uitkering | 831.000 | |
Restant bedrijfsvoeringsbudget | 702.000 | |
Extra te bestemmen budgetten overheveling | 1.091.000 | |
Lokaal onderwijsbeleid | 413.000 | |
Onderhoud bermen en wegbeplanting | 393.000 | |
Bijdrage Spuk Sport 2022 | 253.000 | |
Saldo overige voor- en nadelen | 1.164.670 | |
Inhuur derden | 2.174.000 | |
Bijzondere bijstand | 477.000 | |
Totaal | 11.404.000 | 2.651.000 |
Rekeningresultaat 2022 | 8.753.000 |
Toelichting van de verschillen:
Bijdrage opvang Oekraïne
De rijksbijdrage voor de opvang van Oekraïense vluchtelingen is grotendeels gebaseerd op normbedragen voor gerealiseerde opvangplekken (€ 4,7 miljoen), voor zogenaamde verstrekking (€ 157.000) en voor particuliere opvang (€ 264.000). Deze normvergoedingen worden op onze aanvraag bevoorschot door het ministerie. Daarnaast worden de werkelijke transitiekosten (€ 191.000) vergoed.
De verantwoording van de rijksbijdrage loopt via de Sisa.
Tegenover de rijksbijdrage staan de kosten voor de opvang van de vluchtelingen en andere bijkomende kosten zoals leefgeld, budget voor verzekeringen en de kosten voor de inzet van eigen personeel.
Het positieve resultaat is onder andere te verklaren doordat Midden-Drenthe de kosten voor de opvang heeft kunnen beperken door gebruik te maken van locaties in eigen beheer. Daarnaast zijn de kosten voor inhuur laag gehouden. Voor gemeenten die genoodzaakt waren gebruik te maken van de inkoop van commerciële opvang in bijvoorbeeld hotels is de rijksbijdrage niet toereikend.
Stelpost LPO / resultaat VJN 2022
Bij het vaststellen van de voorjaarsnota heeft de raad besloten ' voor het positieve saldo van
€ 1.253.277 een stelpost loon- en prijsontwikkeling op te nemen en bij de najaarsnota op basis van de dan actuele gegevens opnieuw een afweging te maken '. Bij de najaarsnota was ook sprake van een positief resultaat zodat dit saldo nu onderdeel uitmaakt van de jaarrekening.
Salarissen, inhuur derden en restant bedrijfsvoeringsbudget
Evenals in 2021 konden vacatures door krapte op de arbeidsmarkt vacatures niet snel worden ingevuld. Als gevolg hiervan, door de inhuur voor ziektevervanging en de inhuur van personeel voor de opvang van Oekraïners is er sprake van lager dan begrote salarislasten en hoger dan begrote inhuur. De inhuur is voor een groot deel gedekt uit het incidentele bedrijfsvoeringsbudget. Per saldo is sprake van een nadeel.
Sociaal domein
Het resultaat binnen het sociaal domein (Wmo Huishoudelijke hulp, Wmo begeleiding, Jeugdzorg en re-integratie) is afgerond € 1.145.330 positief. Dit bestaat uit een positief resultaat van afgerond € 25.000 op de eigen beleidsvoering en een bijdrage van afgerond € 1.120.330 uit het positieve resultaat van centrumgemeente Assen op de uitvoering van Beschermd wonen.
In de paragraaf Transities staat een meer uitgebreide analyse opgenomen van dit resultaat.
Algemene uitkering Gemeentefonds
Het voordeel op het taakveld Algemene uitkering bedraagt € 831.000.
Dit betreft de effecten van de september- en decembercirculaire.
De raad is hierover begin 2023 geïnformeerd via een raadsbrief.
Bijzondere bijstand
De kosten voor het levensonderhoud waren per saldo € 477.000 hoger dan begroot. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door hoger uitgaven aan bijzondere bijstand.
Te bestemmen budget overheveling
Op 15 december 2022 heeft de raad besloten om een (voorlopig) bedrag van € 8,3 miljoen aan incidentele budgetten over te hevelen naar 2023. Op grond van de jaarrekening 2022 is het werkelijk resultaat op de over te hevelen budgetten € 408.000 hoger.
Daarnaast zit een bedrag van € 682.432 abusievelijk nog in het rekeningresultaat. Over dit bedrag heeft de raad in principe op 15 december 2022 al besloten om dit te bestemmen ten behoeve van de overheveling.
Het volledige bedrag is opgenomen in het bestemmingsvoorstel.
Lokaal onderwijsbeleid
Het voordeel op het onderwijsachterstandenbeleid wordt voornamelijk veroorzaakt doordat in 2022 een bedrag van € 180.000 aan teveel ontvangen subsidies over 2021 is ontvangen van de IKC's. Daarnaast hoefde een begrote onttrekking aan de reserves van € 80.000 niet te worden aangewend in 2022. Verder is er sprake van lagere uitgaven VVE (€ 65.000), iets lagere uitgaven aan lokaal onderwijsbeleid (€ 20.000) en een iets hogere bijdrage van het rijk.
Onderhoud bermen en wegbeplanting
Het positieve resultaat vloeit voort uit een niet begrote bijdrage vanuit de provincie voor de verbetering van landbouwroutes (€ 105.750) en lagere doorberekende apparaatskosten, waaronder de kapitaallasten.
SPUK Sport
In 2022 is een specifieke uitkering voor de exploitatie van de sportaccommodaties ontvangen. Deze was niet begroot.
Saldo overige voor- en nadelen
Naast bovengenoemde grotere afwijkingen is sprake van diverse kleinere afwijkingen. Het saldo van deze afwijkingen is ruim € 1 miljoen positief. In het overzicht van baten en lasten van de jaarrekening staan deze verschillen per programma en per taakveld toegelicht.