Communicatie
Nieuwe website
In 2022 zijn we begonnen met de voorbereidingen van een nieuwe website. Samen met de organisatie is gewerkt aan een compacte toegankelijke website. Teksten zijn herschreven naar een begrijpelijk taalniveau en er werd gewerkt aan een reductie van 2800 pagina’s naar rond de 200 pagina’s. Digitale informatievoorziening is steeds belangrijker en de website vormt daarvoor de basis. Begin 2023 wordt/is de website gelanceerd.
Online team
In 2022 hebben we een start gemaakt met het opzetten van een online team. Door het instellen van een online team maken we een professionaliseringsslag . Het team valt onder de afdeling dienstverlening en houdt zich bezig met de website. De profielen voor het team zijn opgesteld. Het is de bedoeling dat dit team vanaf maart/april 2023 start.
Maatwerk
Maatwerk blijft het uitgangspunt voor onze communicatie. Welke middelen zetten we in voor welke boodschap en welke doelgroep? En hoe kunnen we onze communicatie (nóg) effectiever inzetten? Dat betekent dat we uit een mix van middelen kunnen putten en die middelen waar nodig combineren. Van (online) enquêtes, (online) bijeenkomsten tot het blad de Thuisblijver, specials in de krant van Midden-Drenthe, folders, posters en flyers en website en sociale media.
Participatie
Tijdens de corona jaren hebben we veel ervaring opgedaan met digitale participatie. Dit blijven we doen. In 2022 zijn we gestart met een onderzoek naar de invoering van een burgerpanel voor online raadpleging. Daarnaast hebben we ons klantenpanel die in 2022 onder andere heeft gesproken over dienstverlening en de nieuwe website. We ‘gebruiken’ hen onder meer om onze dienstverlening te toetsen en te verbeteren en om diverse communicatie(middelen) voor te leggen vóórdat we deze inzetten richting onze inwoners.
Verder maken we regelmatig gebruik van bijeenkomsten om met inwoners en andere stakeholders te participeren. Dit is onder andere voor de nieuwe woonvisie ingezet die in 2023 wordt vastgesteld.
Gemeenteraadsverkiezingen
In het eerste kwartaal van 2022 is samen met de griffie gewerkt aan de communicatie rondom de gemeenteraadsverkiezingen. Doel was om een zo groot mogelijk opkomst te realiseren. Dit was 57%, 6% meer dan de gemiddelde landelijke cijfers. Daarbij vormden de jonge kiezers, die voor het eerst mogen stemmen een doelgroep waar extra aandacht aan is besteed.
Projecten
Een aantal projecten waar communicatie een grote bijdrage aan heeft geleverd:
- Gemeentelijke website
- Begroting in een oogopslag
- Gemeenteraadsverkiezingen
- Diverse projecten op het gebied van Duurzaamheid, waaronder (zwerf)afval (meest gezocht op onze website)
- Communicatie armoedebeleid, waaronder energietoeslagen
- Diverse woonprojecten, start met woonvisie, gebiedsvisie Stroomdal
- Diverse projecten op het gebied van sociaal domein
- Huisvesting van statushouders
- Opvang vluchtelingen Oekraïne
- Introductie online kassa zwembaden
- Raadsprogramma Midden-Drenthe + bestuursakkoord
- Interne activiteiten om elkaar na corona weer te ontmoeten of opnieuw te leren kennen
- Boerenprotesten
- Ons Huus in Smilde
- Omgevingswet